על הפרס ועל העונש

רובנו מחזיקים בתפיסה שפרסים ועונשים הם אלו שמניעים את ההתנהגות האנושית ומייצרים מוטיבציה לפעולה.

מהו פרס? כל דבר שמעלה את הסיכוי שהתנהגות רצויה תתרחש, למשל ממתק או זמן מסך בעקבות ביצוע מטלה כמו שיעורי בית.

מהו עונש? כל דבר שמוריד את הסיכוי  שהתנהגות לא רצויה תתרחש, למשל גערה או צעקה כאשר הילד מפטפט בשיעור, נוהג באלימות או מניח את נעליים על הספה.

טוב, אז מה הבעיה, זה עובד, לא? אז זהו, שלא! כנראה שהילדים שלנו והתלמידים שאנחנו מלמדים לא ממש מתנהגים כמו עכברי מעבדה (האמת היא שגם עכברים לא, אבל זה כבר סיפור אחר). עונשים באמת מצליחים להפסיק התנהגויות לא רצויות מבחינתנו המבוגרים, אבל... הדבר הזה מחזיק מעמד כל עוד הגורם המאיים (אמא, אבא, המורה) נמצא בסביבה. ברגע שהוא נעלם, וכולנו יודעים זאת בסתר ליבנו, ההתנהגות השלילית, זאת שרצינו למנוע חוזרת ואפילו ביתר שאת.

טוב, בסדר. אבל מה לגבי פרסים? אלו לכאורה עובדים הרבה יותר טוב. כל אחד מאיתנו יכול לזכור את המשוואה הבאה: ברגע שהבטחתי לילד פרס, למשל שוקולד אם הוא התארגן בזריזות לצאת מהבית ותוך שלוש דקות וחצי כבר היינו בדרך לרכב. כלומר זה עובד. פרסים עובדים. אז זהו - שהם (בדרך כלל) עובדים אבל לטווח הקצר בלבד, ולמעשה בטווח הארוך פרסים משיגים בדיוק את ההיפך ממה שתיכננו.

ניסוי מאוד מפורסם מאוד (Lepper et al., 1973) מדגים את התופעה. חילקו ילדי גן לשלוש קבוצות באופן מקרי. לקבוצה אחת הבטיחו פרס אם יציירו, וגם נתנו אותו כמובן. הבטחות הרי צריך לקיים. לקבוצה שניה לא הבטיחו דבר ולא נתנו דבר בעקבות הציור, פשוט נתנו להם צבעים ודפי ציור. לקבוצה השלישית לא הבטיחו דבר, אבל נתנו פרס בעקבות הציור. החוקרים בדקו בשבוע לאחר מכן כמה הילדים מציירים באופן חופשי. בעלי אינטואיציה מחודדת כבר בוודאי חשים מה היו תוצאות הניסוי. לא היה כל הבדל בין קבוצה 2 לקבוצה מס' 3, אבל קבוצה מס' 1 - זו שהובטח לה פרס תמורת ציור – היא זו שציירה הכי פחות בשבוע לאחר הניסוי. לא רק זאת. הם גם ציירו פחות מאשר התקופה טרם עריכתו של הניסוי. התופעה הזו מוכרת והוכחה במחקרים רבים שוב ושוב, ואפילו יש לה שם: Over Justification. נראה שעצם מתן הפרס מוריד מהערך הפנימי שיש לפעולה עצמה. דמיינו הילד במקרה הזה אומר לעצמו: עשיתי את זה בגלל הפרס. הפעולה עצמה, ציור במקרה הזה, נתפסת כלא באמת מהנה שכן יש הצדקה חיצונית, אחרת, לביצוע שלה.

כמו שאמרתי קודם המחקר בתחום הזה הוא ענף מאוד. בסדרת ניסויים אחרת, הפעם במבוגרים, הוכיחו כי הגדלת התגמול עבור ביצוע של משימה לא רק שאינו מעלה את הסיכוי להצליח במשימה אלא בדיוק להפך. היא מורידה אותו. נתנו פרסים של 5$, 10$ או 50$ עבור ביצוע משימה "מאתגרת אך במעט"  מבחינה קוגניטיבית, ונחשו מה. הקבוצה שקיבלה את התמורה הגבוהה ביותר  (50$) היתה הקבוצה בעלת הביצועים הגרועים ביותר. הסרטון המרתק הזה מספר את הסיפור של סדרת הניסויים הללו בהרחבה:

 

 

 

 

 

 

אני מקווה שהשתכנעתם. המושג מוטיבציה מתייחס לרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת גם כשהדבר כרוך במאמץ, קשיים או באי הצלחות. ואם אתם שואלים מה הפרס בעבור ההצלחה במשימה - הפרס הוא עצם ההצלחה במשימה. העמידה באתגר וכמובן התגמול החברתי שמקבלים בעבורה. כיצד מורידים את זה לקרקע עם התלמידים והילדים שלנו. על כך במאמר הבא.

CONTACT  ADI LEVENKO

T: +972-52-8799382

E: adilevenko@gmail.com

  • Facebook

עדי לבנקו

מאמן קשב וריכוז ומאמן אישי.

מומחה לאסטרטגיות למידה.

מנחה סדנאות לתלמידים, מורים, הורים וסטודנטים.

החוחית 47, ראשון לציון

המייסדים 31, כפר-סבא

© 2018 by Adi Levenko.
Proudly created with Wix.com