למידה בהנאה ובהנעה

במאמר הקודם דיברנו על כך שפרסים ועונשים לא מייצרים מוטיבציה ללמידה. אם לדייק הם אפילו מורידים את המוטיבציה. לעיתים הם משיגים ביצוע רגעי (וגם זה לא תמיד), אבל בהחלט לא שינוי בגורמי ההנעה של הילדים שלנו לאורך זמן.

אז מה כן לעשות? אני רוצה להציג לפניכם משוואה: סקרנות לעומת מאמץ. הנחת היסוד שלי היא שכולנו יצורים סקרנים. ששים ללמוד לגבי החיים, העולם, אנשים אחרים, נושאים שיש לנו עניין פנימי בהם. מצד שני אנחנו לא כל-כך אוהבים להתאמץ. זה עניין אבולוציוני. ניסינו לשמור כמה שיותר אנרגיות כדי להתגונן מחיות טרף או לצוד אחרות, וכשהיה אפשר לנוח לא היססנו, וזה בדיוק מה שעשינו. למידה, מה לעשות, היא פעולה שגוזלת מאיתנו הרבה מאוד אנרגיות. כדי לייצר מוטיבציה, הנעה ללמידה עלינו לייצר מצב בו המאמץ קטן יותר מהסקרנות. או להיפך: הסקרנות והעניין שיש לנו בביצוע משימה גדולים יותר מהמאמץ הנתפס שאנחנו אמורים להשקיע בה.

בואו נוריד את זה לקרקע. כדי לטפל במשוואה הזו אפשר לגשת קודם כל לצד של המאמץ. משימות גדולות אפשר לפצל למשימות קטנות יותר, וגם אותן אפשר לחלק. חוויית ההצלחה היא הבסיס ללמידה, ואם החוויה היא של כישלון, מובן שלא תהיה לנו מוטיבציה להמשך. כהורה, אפשר להתחיל מציפייה לפתור תרגיל אחד או שניים או מלמידה של 5-10 דקות ביום. כמובן שזהו "סרגל מאמצים" ואט אט נעלה את משך הזמן של הלמידה ואת דרגת הקושי. החוכמה היא לייצר לילד אתגר אמיתי, אבל בהחלט לא גדול מידי. כאן צריך להיות מאוד רגישים ולדעת מתי זה קשה אבל לא קשה מידי. לצערי קל מאוד לעלות מהר מידי בסרגל המאמצים ופשוט לשבור את הילד. למורה בבית-הספר הייתי ממליץ לבנות תכנית למידה אישית, בעיקר לתלמידים שאנחנו חפצים בהנעה מחודשת שלהם ללמידה.

הצד השני הוא של הסקרנות. אנחנו חייבים לייצר הזדמנויות ללמידה מהנה ומלאת עניין. במשך שנים לימדתי תלמידים לשון והכנתי אותם לבחינת הבגרות. קשה לי בכלל להתחיל לתאר כמה ילדים ובני נוער תופסים את המקצוע הזה כמשמים. הייתי חייב להפיח בו רוח חיים. תמיד הייתי מוצא סרטון מצחיק כדי להעביר מסר או משפט רלוונטי לחיים שלהם לניתוח תחבירי. הנה דוגמה לסרטון כזה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כשלימדתי על חשיבותם של סימני הפיסוק הייתי כותב את המשפט: "תביאי שוקולד פרה" ואז את המשפט "תביאי שוקולד, פרה". זה לא פוליטיקלי קורקט, אך בהחלט מעביר את המסר היטב. פסיק קטן יכול לשנות המון, נכון? זה מצחיק, זה מושך ומבחינת המבוגר האחראי גם די קל לביצוע.

אנחנו חייבים להאמין שמה שאנחנו מלמדים או מה שהילדים שלנו לומדים הוא מעניין, מסקרן, בעל חשיבות ורלוונטי לחיים שלהם. קודם כל אנחנו צריכים להתלהב, להתחדש, להדליק מחדש את הניצוץ אצלנו ולוודא שהעיניים שלנו בורקות, ולאחר מכן להדביק בהתלהבות הזו את הילדים שלנו ואת התלמידים שלנו. ההתלהבות הזו חייבת להיות אותנטית, מלאת כוונה. הזהרו מזיופים כי ילדים מאתרים אותם ברגע.

למידה צריכה להיות כיפית ומהנה, אבל לא רק. היא צריכה לנבוע מתוך הערך הפנימי של סקרנות והנאה מלמידה. ילדים לומדים בבית שבו למידה היא ערך. במקום בו מאמינים שהלמידה היא חשובה כי היא חשובה, לא בשביל אף אחד, לא בשביל להגיע לאוניברסיטה. הנאה פשוטה מפיצוח של שאלה, מפתרון של תרגיל, מאסימונים שנופלים, הנאה פנימית ואמיתית. הנאה שנובעת מסקרנות, מעניין אמיתי, מהיכרות מעמיקה מהעולם הפנימי של הילדים שלנו. לא בשביל שום דבר, לא בשביל תוצאה עתידית. המסר שאנחנו חייבים לשדר באופן אותנטי הוא שהמשימות הן מהנות. עלינו כהורים לרקוד את המשימות האלה, וגם אם הן מ ש ע מ מ ו ת להפיח בהן רוח חיים, השראה ויצירתיות. ואז גם אם יש מטלות משעממות וסיזיפיות בתוך כל זה, הילד יעשה אותן מתוך אחריות ומתוך כבוד, מתוך הראיה שהן חלק קטן מהתמונה הגדולה. במקום ה"משעמם לי" האופייני אפשר לנסות ולהבין (גם אנחנו בעצמנו כמבוגרים וגם כמובן הילדים שלנו) מה בעצם מעניין פה. למה זהו הנושא הנבחר, איך הוא יכול לקדם את ההתפתחות האישית והפנימית של הילדים שלנו ומדוע הוא רלוונטי למציאות העכשווית והיומיומית.

אנחנו ייצורים סקרנים, רוצים ללמוד כל הזמן דברים חדשים, לדעת, להבין, לראות איך דברים פועלים, אבל כשהמאמץ גדול מידי אין שום רצון לבצע מטלות לימודיות. כאשר המשימה מותאמת רמה, מותאמת גיל, לא קלה מידי ולא קשה מידי, כאשר המשימה מובנת, או אפילו מסקרנת רחמנא ליצלן, והסיבה לביצוע המשימה גם היא מוגדרת וברורה יש לנו עולם ברור ומוגדר שבו עצם ביצוע המשימה מחזק את עצמו, וההצלחה שנלווית אליה היא הפרס הגדול.

CONTACT  ADI LEVENKO

T: +972-52-8799382

E: adilevenko@gmail.com

  • Facebook

עדי לבנקו

מאמן קשב וריכוז ומאמן אישי.

מומחה לאסטרטגיות למידה.

מנחה סדנאות לתלמידים, מורים, הורים וסטודנטים.

החוחית 47, ראשון לציון

המייסדים 31, כפר-סבא

© 2018 by Adi Levenko.
Proudly created with Wix.com