למידה בימי קורונה

 

איך למנף את הלמידה בבית בימים של משבר בריאות עולמי?

תוך כמה ימים עבדנו מבהלת קורונה למשבר קורונה של ממש. נכון לכתיבת שורות עשרות אלפי ישראלים נמצאים בבידוד. המשק מושבת באופן חלקי, מערכת החינוך מושבתת, לכל הפחות עד אחרי פסח; הילדים בבית, חלק גדול מההורים גם כן בבית, רובם ממשיכים לעבוד "מרחוק": מיילים, טלפונים, דדליינים וציפייה לתפוקות כמעט כמו ביום עבודה רגיל במשרד.

אי-הוודאות גדולה ולאף אחד אין באמת מושג איך המשבר הולך להתפתח ומתי הוא עומד להסתיים. רף המתח והלחץ שלנו ההורים גבוה מאוד, ובהתאמה גם זה של ילדינו. הרשת כמובן גועשת במגוון כמעט אינסופי של פעילויות לילדים, אתרי אינטרנט חווייתיים ללמידה, סרטוני DIY (עשה זאת בעצמך), הצעות לפודקאסטים ועוד. חלק גדול מבתי הספר משלימים היערכות ללמידה מרחוק ומצפים מהתלמידים לקרוא, לכתוב ולבצע מטלות בסביבות המקוונות השונות. הציפייה של המערכת מאיתנו, ההורים, היא לוודא שזה אכן קורה.

אם כן מה כדאי לעשות כדי להפוך את התקופה הקרובה לנסבלת, אולי אפילו למהנה או מחזקת? האם זה בכלל אפשרי?

אני מחלק את זה לשני חלקים. החלק הראשון מטרתו להשאיר את הילדים שלכם מעודכנים כדי שיוכלו לעמוד בדרישות הלימודיות, והחלק השני הוא החלק שאני קורא לו "למידה בהנאה". החלק שפוגש את הצרכים ותחומי העניין של הילדים שלכם (וגם את שלכם).

המשימות הבית-ספריות

בימים רגילים שעות הבוקר מוקדשות ללמידה בתוך המסגרת הבית-ספרית, ויש לנו ההורים יחסית מעט מעורבות בתוכן, באופן הלמידה ובדרך הביצוע. לעיתים, אך בהחלט לא תמיד, אנחנו לוקחים אחריות מסוימת על מטלות הבית, למידה למבחנים, התארגנות וכו', אך זמן הלמידה בבית מהווה חלק שולי יחסי מסך שעות הלמידה של הילד. יכול להיות שהתחושה שלכם היא שעכשיו תצטרכו לעשות הרבה יותר וגם ככה אין לכם זמן, כוח או פנאי לשם כך.

אני מציע להסתכל על זה מזווית אחרת. אני מאמין שזו הזדמנות נהדרת לאמן את הילדים שלנו בלמידה עצמאית ולהטמיע בהם ערכים של אחריות אישית. אלה ערכים והרגלים שיוכלו לשרת את הילדים שלכם גם בימי שגרה ודווקא להקל או להפחית מהעומס המוטל על הכתפיים שלכם. כדאי מאוד לכנס את כל המשפחה לשיחה ולהסביר את המצב החדש ואת הציפיות שיש לכם מכל אחד מהילדים שלכם. חשוב לשמור עד כמה שניתן על אווירה נעימה ולהזכיר שבית-הספר אולי מושבת אבל הלימודים ממש לא! אני הייתי מציין שזו הזדמנות ממש מצוינת לתרגל למידה עצמאית וחדשנית ושבהחלט לא כל שיעור צריך להתנהל עם מורה ו-35 תלמידים.

כעת התפקיד שלכם כהורים הוא לעשות שלושה דברים:

  1. עליכם לעזור לילדכם להבין מהן הפלטפורמות השונות שבהן הוא מקבל את המשימות: אתר בית הספר, סקולי, משוב, ווטסאפ ועוד. זה יכול להיות מאוד מבלבל כאשר מורות שונות מתקשרות עם התלמידים בדרכים שונות, ואף יכול ליצור תחושת עומס ובלבול. ברמה הטכנית חשוב לוודא שלילד יש סיסמה מתאימה לכניסה לכל פלטפורמה (בעיקר את סיסמת ההזדהות של משרד החינוך) ושהוא יודע כיצד להיכנס לאתרים השונים.

  2. תכנון זמן יומי – אנחנו כמבוגרים רגילים לתכנון זמן שבועי וחודשי, וגם כדאי להרגיל את הילדים לתכנון מסוג זה, אך לפני כן עליכם לעזור להם לסדר ולתכנן את המשימות היומיות שלהם. שבו עם כל ילד כמה דקות, בבוקר או בערב הקודם, ועזרו לה או לו לתכנן לוח זמנים יומי. זיכרו לשלב בתוך לוח-הזמנים דברים מהנים כמו צפייה בטלוויזיה וזמן חופשי כדי להוכיח להם שהם לא וויתרו לגמרי על החופש שלהם, ושיש להם הרבה פנאי לעשות דברים מעניינים שהם בחרו לעשות. לילדים קטנים אפשר ממש להכין צ'ק ליסט בו הם מסמנים V על כל משימה שביצעו.

  3. כעת קבעו שעה מוגדרת שבה את אתם יושבים יחד עם כל ילד (כרבע שעה, לא יותר), עונים על שאלות, מתגברים על מכשולים שנוצרו וכו'. חשוב מאוד שמחד המשימות של הילדים לא יהפכו להיות המשימות שלכם ומאידך שבאמת תהיו זמינים עבורם בשעות שקבעתם להכוונה ומתן עזרה.

לגבי סוגיית הפיקוח – אני יודע שהיא מעסיקה הורים רבים. אני חושב שכדאי פשוט לשאול את הילד האם הוא צריך פיקוח חיצוני. שאלות בנוסח: "אתה צריך שאבדוק שעשית בסוף?" או "האם יעזור לך שאבדוק את מה שעשית?" יכולות לעשות את העבודה.

.

למידה בהנאה

עם כל הכבוד לבית-הספר ולתכנים הלימודיים שהוא מספק (לעיתים מעולים, ולצערי לעיתים קצת פחות) אני מאמין שזה הזמן ללמידה קצת אחרת, כזו שממוקדת בצרכים של הילד ובתחומי העניין שלו או שלה ולא צמודה לתכנים של משרד החינוך. האדם הוא ייצור סקרן, אפילו סקרן מאוד. הבעיה שלנו היא לא הסקרנות אלא המאמץ. אנחנו מוכנים להשקיע מאמץ אמיתי בדברים שמעניינים אותנו באמת, מסקרנים אותנו ומעוררים בנו התלהבות ועניין.

כדי להיות שותפים של הילדים שלנו ללמידה, קודם כל עלינו לפנות לצורך כך זמן ובעיקר פנאי. לא תוכלו ללמוד וללמד שום דבר "על הדרך". לא צריך הרבה זמן. אפשר ללמד וללמוד משהו משמעותי בחצי שעה וגם בפחות, אבל לעיתים נסחפים, וחשוב שיהיו לנו עוד כמה דקות ולא נצטרך לרוץ למשימה הבאה שלנו.

אחרי שפתרנו את העניין הזה פשוט שאלו את הילד או הילדה שלכם מה מסקרן אותם. מה הם רוצים ללמוד היום, מה הם רוצים לדעת או לעשות. תתפלאו אילו תשובות יצירתיות אתם עומדים לקבל, כאלו שישאירו אתכם פעורי פה ומלאי התלהבות. הלמידה לא חייבת להיות תיאורטית, היא יכולה להיות מעשית מאוד ולכלול בתוכה אמנות, תפירה, נגינה, תכנות ועוד. נצלו את מוקדי הכוח האישיים שלכם והציעו לילדים ללמוד משהו שאתם יודעים לעשות ממש טוב והם עדיין לו, או לחילופין ללמוד מהילדים שלכם דבר מה שהם מומחים בו. אגב גם את החלק הזה של ה"למידה בהנאה" כדאי להכניס ללוח הזמנים כדי שגם אתם וגם הילדים תדעו מתי זה קורה ותיערכו בהתאם.

לסיכום

אי אפשר כמה הצעות לאתרים מעולים ולפעילויות למידה. יש באמת אינסוף. התחושה שלי שכל היצירתיות של כולם מתפרצת, יש שיתוף בלתי רגיל של חומרים ברשת וכולנו יוצאים מורווחים. אני מצרף שלושה אתרים / פעילויות:

  1. האתר של מכון דוידסון לחינוך מדעי (ויש פה הטיה, שכן בעבר היה זה גם מקום העבודה שלי) מציע שפע של חומרי למידה, ניסויים שאפשר לערוך בבית, קורסים ללמידה מרחוק ומה לא. מומלץ להיכנס ולבדוק.

  2. החידה: "מי בעל הקורונה", אותה התאמתי לשעה זו ניתנת להורדה בקישור הזה.

  3. אתר Gool הוא אתר הכנה לבגרויות. התכנים בו לרוב טובים מאוד והוא בהחלט מאפשר למידה עצמאית. האתר פתוח והכניסה לתלמידים חופשית באמצעות הזדהות אחידה של משרד החינוך. לסרטון כיצד להשתמש באתר לחצו כאן.

 

בהצלחה בלמידה מהבית, אני בטוח שתהיו מעולים :)

CONTACT  ADI LEVENKO

T: +972-52-8799382

E: adilevenko@gmail.com

  • Facebook

עדי לבנקו

מאמן קשב וריכוז ומאמן אישי.

מומחה לאסטרטגיות למידה.

מנחה סדנאות לתלמידים, מורים, הורים וסטודנטים.

החוחית 47, ראשון לציון

המייסדים 31, כפר-סבא

© 2018 by Adi Levenko.
Proudly created with Wix.com