מבט מקרוב על למידה מרחוק

 

אנחנו נמצאים כרגע בתקופה מאתגרת: בריאותית, כלכלית, משפחתית ועוד. בתוך כך בתי הספר חזרו השבוע ללמידה מרחוק אחרי "חופשת הפסח". הם לומדים דרך הזום ומבצעים משימות מקוונות בפלטפורמות שונות. חלק מהילדים נהנים מאוד, חברים בקבוצות למידה ומשלימים את המשימות יחד. חלק אחר כלל לא מגיעים, ישנים עד מאוחר ושקועים במסכים ואילו אחרים "נוכחים נפקדים". נמצאים שם בגופם, אבל לרוב לא לגמרי מבינים מה קורה ללא תיווך שלנו, ההורים. האמת היא שיש לחלק מהילדים קושי גדול בביצוע המשימות, קושי המלווה לעיתים בתסכול, הימנעות ודחיינות.

ומה עם ההורים? אלו אמורים "לג'נגל" בין משימות של עבודה (אם יש), ניהול משק הבית ו... המשימות הלימודיות של הילדים?!?!?!? באמת? התסכול של ההורים צף ועולה כל הזמן, גם ברשתות החברתיות, בסרטונים מצחיקים ובפוסטים כואבים שלהם מסר אחד: אנחנו לא מבינים מה המורה של הבן או הבת שלי ובאופן כללי מערכת החינוך רוצים ממני, או במילים אחרות איך אפשר להכיל שגרה של למידה (מרחוק) בתוך תא משפחתי עסוק ומוצף בלאו הכי. אחת האימהות שדיברתי איתה השבוע אמרה לי בכעס עצום: "אני לא מורה, לא למדתי להיות מורה ונראה לי שהמשימות שהילדים שלי מקבלים (גיל 8, 12, 15) בכלל מיועדות בשבילי...".

אני חושב שהבעיה או הקושי הזה עולים עכשיו ביתר שאת, אך הם אופייניים גם לימים כתיקונם. זהו למעשה חוסר היכולת של תלמידים ללמוד בעצמם, או מה שאני קורא לו הצורך להפוך מלומדים תלותיים ללומדים עצמאיים. בעולם בו אנו נדרשים ללמוד לבד, כל הזמן ולאורך כל החיים (Life Long Learning) מה שבית-הספר צריך לעשות, ולא תמיד עושה בהצלחה, הוא ללמד את הילדים איך ללמוד. לא ללמד את התוכן אלא את המיומנות, את הכלים לרכוש ידע חדש, להטמיע אותו ולהשתמש בו, להיות ביקורתיים ולדעת להבחין בין מציאות ל"פייק ניוז". ערכים כמו סקרנות, אחריות ומשמעת עצמית חשובים הרבה יותר מעוד פרק בהיסטוריה או תרגיל במתמטיקה.

אימון ללמידה הוא בדיוק הפתרון לבעיה שתיארתי, לתסכול האדיר אותו חווים תלמידים, הורים וגם סטודנטים. אז מה זה בדיוק אימון ללמידה וכיצד הוא נותן מענה לקבוצות שונות?

הורים – הכוונה היא להורים לילדים מכיתה א' ועד התיכון. אתם לא מורים, וגם לא אמורים להפוך לכאלה. אגב למורות ולמורים שקוראים שורות אלה, לא בהכרח בריא שתהפכו למורים של הילדים שלכם, בעיקר אם הדבר יוצר תסכולים או מעורר מתחים בבית. מה שכן נכון הוא להיות "הורה תומך למידה" ובהחלט אפשר להתאמן כיצד לעשות זאת טוב יותר. הורה תומך למידה משקיע את מרצו בשלושה דברים:

1. טיפוח המוטיבציה הפנימית של הילד ללמידה, האחריות, המשמעת העצמית  ולצידם הסקרנות ואפילו התשוקה ללמידה. הנה דוגמה לאופן בו עושים זאת. נסו את התרגיל הבא:  אימרו לילדים או אפילו לידם כל יום 3 דברים חיוביים על בית הספר, על אחת המורות, על האמונה שלכם במה שקורה שם (מקרוב ומרחוק). וכמובן אל תעשו את ההיפך. תתפלאו איזה אימפקט מטורף זה יכול להשיג.

2. ניהול הזמן – אחד הקשיים המרכזיים של ילדים ומתבגרים הוא ניהול הזמן שלהם. אנחנו מוצאים את עצמנו בתפקיד המזכירות או המזכירים שלהם. בהחלט אפשר ללמד מתבגרים לנהל את הזמן שלהם וישנה מתודולוגיה סדורה כיצד לעשות זאת. התחילו בהדגמה כאילו בדרך אגב לאופן בו אתם מנהלים את הזמן. דוגמה אישית בהחלט יכולה לעבוד כאן.

3. בקשה וקבלה של עזרה – תלמידים לא תמיד יודעים להסביר לעצמם מה הם הבינו ומה לא. מה בדיוק הם צריכים לעשות ומהם השלבים השונים לגשת למשימה שלפניהם. בדיוק פה הם צריכים אותנו. הם לא צריכים שנסביר להם את החומר (אפילו אם אנחנו יודעים אותו) אלא הם צריכים עזרה למקד את עצמם, לנסח את השאלות שלהם בצורה מדויקת ולאזור אומץ כדי לשאול את המורה. כאן אנחנו יכולים לעזור להם, וישנם כלים ממוקדים שנועדו בדיוק למטרה זו.

מתבגרים – מכיתה ז' ומעלה זקוקים בעיקר לשני דברים. האחד הוא מבוגר שיאמין בהם וביכולת שלהם להצליח בלימודים ובחיים והדבר השני הוא כלים פרקטיים ללמידה: להתכונן למבחן, לסכם, להפריד בין עיקר לטפל ועוד. אימון ללמידה עוסק גם במיומנויות למידה וגם  באיתור תחומי חוזק ועניין אישיים לצד קשיים ומגבלות שעלולים להפריע. בנוסף מטפח המאמן מוטיבציה דרך הצבת מטרות ברורות וברות השגה.

סטודנטים – סטודנטים נדרשים לאימון ללמידה. גם בכל הנוגע לניהול זמן ודחיינות, אבל לא רק. חלק גדול מהסטודנטים שפגשתי פשוט לא לומדים בצורה יעילה. הם משקיעים בלמידה זמן רב ומגיעים להישגים נמוכים. הם קוראים את המצגות והמאמרים שוב ושוב, ממרקרים כמעט הכל בצבעים שונים, כאילו והכל חשוב וכאילו וזאת השיטה היחידה ללמידה. יש שיטות רבות ומגוונות ומטרת האימון היא למצוא, יחד עם הסטודנט, את השיטה המתאימה עבורו ולתרגל אותה.

לסיכום, עצמאות בכלל ולמידה עצמאית בפרט ניתנים לפיתוח וטיפוח, ואימון אישי הממוקד בלמידה הוא כלי עוצמתי המיועד להשיג בדיוק את המטרה הזו. בעזרת אימון ללמידה תלמידים וסטודנטים יכולים להפוך ללומדים עצמאיים יותר, ואילו ההורים יכולים להשקיע פחות זמן בלמידה של ילדיהם ולהפוך את המעורבות שלהם בלמידה למשמעותית ומקדמת הרבה יותר.

CONTACT  ADI LEVENKO

T: +972-52-8799382

E: adilevenko@gmail.com

  • Facebook

עדי לבנקו

מאמן קשב וריכוז ומאמן אישי.

מומחה לאסטרטגיות למידה.

מנחה סדנאות לתלמידים, מורים, הורים וסטודנטים.

החוחית 47, ראשון לציון

המייסדים 31, כפר-סבא

© 2018 by Adi Levenko.
Proudly created with Wix.com