top of page

איך לפתח דפוס חשיבה צומח

10 טיפים מעשיים (גם) לחופש הגדול


דפוס מחשבה צומח או Growth Mindset הוא האמונה שבאמצעות מאמץ ולמידה לא רק ניתן לפתח ולטפח יכולות בסיסיות, כישרונות ואינטליגנציה. את הרעיון פיתחה פרופ' קרול דווק וניתן לקרוא עליו עוד בספר "כוחה של נחישות" שתורגם לעברית. איך לפתח דפוס חשיבה צומח ואיך לעזור לילדים ולתלמידים שלנו לפתח אותו? הנה כמה עצות מעשיות:


  1. ללמוד המון על המוח. על האונה הימנית והשמאלית, על ההבדלים ביניהן ועל הפלסטיות של המוח ויכולת השינוי המדהימה שלו, בכל גיל. אפשר להתחיל כאן.

  2. לכן, כל אימון למוח הוא טוב, תשבצים, סודוקו, משחקי מחשב ואסטרטגיה, חידות וכו'.

  3. ללמוד מכשלונות. כישלון הוא משוב שאומר לנו שכדאי לנסות לעשות דברים אחרת בפעם הבאה ולא הוכחה ניצחת לכך שאנחנו לא מוצלחים בתחום כלשהו.

  4. כלומר, עלינו להבין שאנחנו שולטים במעשים שלנו, אבל לא בתוצאות. אם לא קיבלנו את התוצאה הרצויה סימן שעלינו לשנות את המעשים ולא "להתבאס" על התוצאות.

  5. להכיר בחוזקות שלנו: החברתיות, הספורטיביות, חוזקות במשחק, בישול, איפור, אופנה, מחשבים ועוד. לדעת למחוא לעצמנו כפיים ולקבל מחמאות. כשהביטחון העצמי עולה, אנחנו נרגעים, מצליחים ומסוגלים ללמוד ולפתח את החשיבה.

  6. להסתקרן. למצוא מה מעניין אותנו, להעמיק, לחקור, לבדוק ולחפש תשובות. אבל גם לא לשכוח שאם אנחנו מתקבעים רק על דברים ידועים ומוכרים אנחנו "מפספסים" את כל מה שיש שם בחוץ. ולכן...

  7. לצאת מהקופסה! ידע זה כוח. הפגינו יצירתיות. הירגעו ו... הפתרון הטוב ביותר לעיתים מגיע מעצמו כשאנחנו בכלל עסוקים במשהו אחר וחווים מעין פיזור מחשבתי (defused mode). כשאתם צועקים "אאוריקה" לא לשכוח לרשום ב- Notes, Keep, קבוצת ווטסאפ שפתחתם עם עצמכם או סתם על פתק את התובנה שלכם.

  8. להתאמץ. לבחון שיטות שונות ללמידה, ולראות איזו עובדת הכי טוב בשבילי. לא להיתקע עם אותה השיטה (שאולי הייתה יעילה בעבר), אבל כבר לא עוזרת לי יותר. במונחים מקצועיים קוראים לזה למצוא את סגנון הלמידה המותאם עבורכם.

  9. להציב מטרות: יומיות, שבועיות, חודשיות, שנתיות וגם - מטרות לחיים. עליזה בארץ הפלאות כמשל: אם לא תדעו לאן אתם הולכים, לא תגיעו לשם בחיים.

  10. לא להתבייש לקבל עזרה או כיוון חדש: מטפל, מאמן או מומחה לאסטרטגיות למידה יוכלו לעזור לכם לעוף למעלה ולהצליח. מגיע לכם!


"לעולם לא ניתנת לך משאלה, בלי שינתן לך הכוח להגשימה, אולם, ייתכן שיהא עליך לעמול קשה לשם כך". - ריצ'ארד באך

bottom of page