top of page

מורה פרטי או בינה מלאכותית? (AI) ככלי עזר ללמידה

אז מה למעשה תכנות AI יכולות לעשות? הן כנראה יכולות לעשות די הרבה, וכן הן אכן יכולות להכין עבורי חלק לא מבוטל משיעורי הבית (מה שמעלה שאלה לגבי טיב שיעורי הבית, אבל זה כבר לפעם אחרת). אבל אם הבינה הזו כ"כ נבונה, אולי היא יכולה גם ללמד אותי את כל החומר למבחן? כלומר האם ניתן לרתום את הבינה המלאכותית כך שתשמש אותי, ממש כמו מורה פרטי, ככלי עזר ללמידה?

קרדיט על התמונה ל- midjourney - כלי AI נוסף ליצירת תמונות


השתמשנו בכלי רובי בוט, גם הוא מודל שפה בדומה ל-Chat gpt, רק שהוא בעברית, או לפחות מספק תרגום לא רע לשאלות וחיפושים בעברית, ושאלנו אותו את השאלות הבאות (ובשפת הצ'אט, נתנו לו את ההנחיות, הפרומפטים prompts). הוספתי כאן צילומי מסך לתשובות לחלק מהשאלות ותשובות של רובי בוט. תוכלו להתרשם בעצמכם.

1. תוכל לעזור לי להתכונן למבחן


2. אני אעתיק לכאן את חומר הלימוד. יש לי מבחן על .... ההפכה התעשייתית

3. תוכל לחלק עבורי את חומר הלימוד לחלקים ממש קטנים שיהיה לי קל ללמוד / לכתוב לי ראשי פרקים על הנושא


4. תוכל לסכם עבורי מושגים מרכזיים מכל חלק עם הפירוש שלהם

5. לא הבנתי מה זה.... תוכל להסביר לי


6. תוכל לתת לי דוגמה ל.... מהחיים שלנו היום כדי שאבין יותר טוב.... (תנסו, יש תשובות מתוחכמות ומעניינות)

7. האם X אומר ש.... הדוגמה שלי היא.... האם זו דוגמה נכונה שמסבירה את....

8. תוכל להמציא עבורי שיטות מגניבות לזיכרון כמו ראשי תיבות או שיטות אחרות כדי לזכור את המושגים המרכזיים (אגב ראשי התיבות שהוא ידע לתת, הם נהדרים, אבל כרגע באנגלית בלבד)

9. עכשיו תבנה עבורי מבחן אמריקאי של 10 שאלות על החומר הנלמד. לכל שאלה 4-5 תשובות. תציג לי את השאלות אחת אחת ותן לי משובים. משוב חיובי אם צדקתי. משוב מתקן אם טעיתי עם הפניה לחומר הלימוד הרלוונטי.



10. חבר עבורי 3 שאלות פתוחות על חומר הלימוד. הצג אותן אחת אחת ותן לי משוב על כל אחת מהשאלות.

11. אני מבקש שתיתן לי ציון 1-10 על כל שאלה

12. האם אני מוכן עכשיו למבחן? איך אני יכול לדעת


לסיכום, צ'ט Gpt, רובי בוט וכלים נוספים יכולים להוות כלי עזר משמעותיים בפיתוח תהליכי למידה וחשיבה, בין היתר עקב פשטות השימוש, הזמינות שלהם ובעיקר הדינמיות שלהם והיכולת לנהל עם המשתמש מעין שיח מלמד, משהו שפעם (די לא מזמן) רק המורה, ההורה או החבר יכלו לעשות.




bottom of page