top of page

שליטה באמנות הלמידה: חשיפת שלוש הרמות של פיתוח מיומנויות

למידה היא תהליך המתמשך לאורך כל החיים (Life Long Learning) הכולל רכישה ופיתוח של מיומנויות שונות. ניתן לסווג את המיומנויות הללו לשלוש רמות נפרדות, כאשר לעיתים רמה אחת מתבססת על האחרת ולעיתים ניתן לרכוש מיומנויות מרמות שונות במקביל.

במאמר זה, נחקור את שלוש הרמות הללו של מיומנויות למידה, החל מרמת היסוד, ונתקדם לעבר מיומנויות מתוחכמות יותר המשלבות תקשורת בינאישית ועבודת צוות, בינה מלאכותית, יצירתיות ותקשורת בין אדם למכונה. מסע זה של פיתוח מיומנויות חיוני לצמיחה אישית והצלחה בעולמנו אשר מתפתח במהירות באופן יומיומי.


רמה 1: כרוכה בכישורי יסוד. ברמה הראשונה של מיומנויות למידה כלולות יכולות חיוניות כמו קריאה, כתיבה, ארגון מידע ופיצוח שאלות. מיומנויות אלו מהוות את אבני הבניין של החינוך והן חיוניות ללמידה יעילה. הקריאה מאפשרת לאנשים להבין ולאסוף מידע ממקורות שונים, בעוד הכתיבה מקלה על ביטוי מחשבות ורעיונות. ארגון מידע כרוך בניהול הזיכרון, בבניית ידע בצורה קוהרנטית, בשיפור ההבנה ובשימור הידע. מה לעשות - העולם הוויזואלי והכאוטי בו אנו חיים עדיין דורש מאיתנו גם את אותן מיומנויות בסיסיות כמו לפני 100 שנה.


רמה 2: במעבר לרמה השנייה, אנו פוגשים מיומנויות של ניהול עצמי וכישורי למידה חברתית. מיומנויות ניהול עצמי כוללות את היכולת להגדיר יעדים, לנהל זמן ביעילות ולתרגל משמעת עצמית. מיומנויות אלו מאפשרות לאנשים לקחת אחריות על תהליך הלמידה שלהם ולשפר את הפרודוקטיביות בלמידה. מיומנויות למידה חברתיות מתמקדות בשיתוף פעולה עם אחרים, הקשבה פעילה ותקשורת יעילה. מיומנויות אלו מטפחות עבודת צוות, אמפתיה ושיתוף פעולה ומאפשרות לאנשים ללמוד מאחרים ועם אחרים. עולם הלמידה חייב לשקף את עולם העבודה המודרני בו לא עובדים לבד אלא בקבוצות ובצוותים.


רמה 3:

אלה מיומנויות מתקדמות הכוללות יצירתיות, חשיבה ביקורתית ושימוש בבינה מלאכותית. יצירתיות מאפשרת לנתח ולפתור אתגרים מורכבים שלא בהכרח נראים במבט ראשון ברי פתרון אפילו למומחים בתחום. זאת ועוד, התפשטותן של טכנולוגיות AI דורשת מאיתנו לפתח הבנה, לכל הפחות בסיסית, של מושגים בתחום. ככל שתקשורת בין אדם למכונה הופכת נפוצה יותר ויותר, אנשים חייבים לפתח את היכולת ליצור אינטראקציה אפקטיבית עם טכנולוגיה ולהשתמש בה כדי להגיע לתוצאות מיטביות. עם זאת בינה מלאכותית דורשת מאיתנו גם להפעיל חשיבה ביקורתית אפילו יותר מבעבר. אנחנו חייבים לבדוק האם המידע שאנו צורכים (מילים, תמונות ומדיה) יוצר על ידי אדם או מכונה, מי יצר אותו ולאיזו מטרה. האם זהו ראש הממשלה הוא שנואם או שמא זהו פייק גמור, והאם אנחנו מתאהבים באדם הנמצא בצידו השני של המסך או בצ'ט בוט המנסה לשכנע אותנו להצטרף לכת קיצונית או למסור את פרטי האשראי שלנו.

לסיכום המסע לשליטה באמנות הלמידה הוא תהליך מתמשך, המקיף רמות שונות של למידה ונמשך לאורך כל החיים. זהו מסע שמאפשר לא רק ללמוד תוכן בהיסטוריה או מתמטיקה אלא לחיות חיים מלאי משמעות. חשוב לתת מקום למיומנויות ברמות השונות. כולן חשובות. אי אפשר לזנוח אף אחת מהן.


· המאמר מסתמך בין היתר על רעיונותיהם של העתידן פרופ' דוד פסיג וההיסטוריון פרופ' יובל נוח הררי

· מובן שישנן מיומנויות למידה רבות, ברמות השונות, שקצרה היריעה מלהזכיר כאן.

· גילוי נאות: המאמר נכתב בעזרתה של בינה מלאכותית



bottom of page