הכיתה האמפתית
- עדי לבנקו
- 4 בספט׳ 2022
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 12 במאי
סדנאות לשיפור האקלים הכיתתי על יד הרחבת גבולות האמפתיה.
שיפור האקלים הכיתתי הכרחי במציאות שנוצרה במערכת החינוך בישראל על רקע ההשלכות של מגפת הקורונה, המלחמה המתמשכת והתמורות הטכנולוגיות השונות. תלמידים ומורים מדווחים על מתח רב המלווה בתוקפנות, אלימות, חרמות, תחושות שליליות וקושי ללמוד וללמד. המורות והמורים מדווחים על שחיקה מוגברת והרגשה של "ריצה במקום" מרוב בעיות בלתי נגמרות שיש לטפל בהן.
מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החינוכית מצביעים על מתאם גבוה בין רמת האמפתיה בכיתה לבין איכות האקלים הכיתתי. כאשר יכולת ההבנה והקשבה בין חברי הכיתה גדלה, רמת התוקפנות יורדת באופן מובהק, ומשתפרים הביטחון העצמי של התלמידים, השיח הכיתתי, והיכולת של כולם ללמוד ולהתפתח.
תכנית הכיתה האמפתית מתבססת על הבחנה בין שני סוגי אמפתיה - אמפתיה של הלב (זיהוי רגשי) ואמפתיה של המוח (הבנה קוגניטיבית של האחר). התכנית מתמקדת בפיתוח מיומנויות מעשיות כמו שפת תקשורת לא-שיפוטית, טכניקות להקשבה פעילה וכלים לפתרון קונפליקטים בצורה מכבדת. כל זאת תוך חיזוק היכולת "לצעוד במסלול אמפתי" - להבין נקודות מבט שונות מזו שלנו.
במהלך התכנית, מחזקים התלמידים את השריר האמפתי שלהם באופן מעשי ומהנה. הם לומדים לשאול שאלות שמאפשרות להכיר בצרכים של האחר ומקבלים כלים ליצירת שיתוף פעולה, גם עם מי שלא נחשבים בעיניהם לחברים שלהם. שיטת העבודה כוללת סימולציות ומשחקים מעולם התיאטרון, אימון בזיהוי רגשות, דיונים והרצאות.
במקביל המורים משתתפים בהכשרות שמעניקות להם כלים מעשיים ליישום העקרונות האמפתיים בניהול הכיתה. הם לומדים טכניקות להטמעת אמפתיה בתכנית הלימודים ומקבלים אסטרטגיות להתמודדות עם קונפליקטים כיתתיים.
התוצאות שמורים ותלמידים מדווחים עליהן כוללות שיפור משמעותי בתקשורת הבין-אישית, ירידה בהפרעות והתנהגות אגרסיבית ויצירת אווירה כיתתית שמזמנת יותר למידה ושיתוף, כאשר כל תלמיד מרגיש נראה, נשמע ובטוח להביע את עצמו.
מורים ומנהלים מספרים
"כבר עכשיו ניתן לראות שיפור באקלים הכיתתי ובתקשורת הבינאישית בכיתות בהן מועברת התכנית כמו גם ירידה במספר הקונפליקטים ובעוצמתם. בבדיקה שערכנו המורות מדווחות על כיתות שקל יותר ללמד בהן, והתלמידים מספרים על עליה בתחושת הביטחון והמוגנות שלהם". דורית נדלר, מנהלת בית ספר ניצני המדע, רחובות
"ברצוני להביע את הערכתי והמלצתי החמה על סדנאות "הכיתה האמפתית"... בחלק הפרקטי הוענקו למורים כלים יישומיים ברי הפעלה, בליווי דוגמאות קונקרטיות מתוך עולמם היומיומי של המורים. ייחודה של ההשתלמות היה בדגש שהושם על תפקיד המורה כמוביל שינוי: המורה כמנחה ומעצב תהליכים רגשיים וחברתיים, המעודד אמפתיה בין התלמידים, הן במסגרת השיח הכיתתי והן במהלכי ההוראה עצמם .ברצוני לציין לשבח את עדי, שהנחה את הסדנאות במקצועיות וברגישות רבה". תמי פוליטי, מנהלת בית-ספר מולדת, מבשרת ציון
תכנית הכיתה האמפתית של לומדים אחרת מותאמת לצרכים הייחודיים של תלמידים ומורים במציאות המשתנה בבתי-הספר אותה אנו חווים. היא יכולה להיות מיושמת כסדרת מפגשים או כתכנית משולבת לאורך השנה. אנחנו מזמינים אתכם לשמוע עוד על האפשרויות השונות וכיצד המודל הזה יכול להתאים למציאות שלכם. לשאלות נוספות ופגישת הכרות, אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים מטה.
התכנית מנוהלת על ידי עדי טמיר, יועץ ארגוני בכיר ומייסד השיטה, כחלק משיתוף פעולה בין "אמפתיקו" לבין "לומדים אחרת".
Comments